Online chat

BEWAAR JE RUST, SPEEL BEWUST!

Op deze pagina’s lees je hoe wij ervoor willen zorgen dat meedoen met TOTO een spelletje blijft. Concrete tips voor verantwoord spelen, uitleg over alle tools die je als speler hebt om je speelgedrag te managen, maar ook informatie over professionele hulp als het spelen een probleem is geworden.

TOTO’S LESSEN VOOR VERANTWOORD SPELEN

Alleen zeggen dat je verantwoord moet spelen is niet genoeg. We geven jou concrete tips om meespelen met TOTO leuk te houden.

LES 1: BEPAAL JE SPEELLIMIET

Meespelen met TOTO is leuk, maar doe dat wel verantwoord. Speel daarom alleen met geld dat je écht kunt missen.

LIMIETEN

Door limieten in te stellen stem je eenvoudig je speelgedrag af op je wensen en budget. Dat speelt wel zo lekker, zonder onnodige risico’s. Bij TOTO kun je verschillende soorten limieten instellen.

OPWAARDEERLIMIET

Hiermee stel je in hoeveel geld je maximaal kunt opwaarderen vanaf je bankrekening naar je wallet. Je kunt de opwaardeerlimiet instellen per dag, week en/of maand. Uiteraard gaat de strengst ingestelde limiet voor.

Opwaardeerlimiet instellen
De opwaardeerlimiet stel je in onder het kopje ‘Verantwoord Spelen’ je in account. Een verlaging van je limiet gaat direct in. Bij een verhoging gebeurt dat na zeven dagen. Wanneer een aangevraagde verhoging exact ingaat, zie je in je limietenoverzicht.

Wil je weten hoeveel geld je kunt missen?
Het Nibud Persoonlijk Budgetadvies is een tool die laat zien hoeveel geld je per maand ongeveer overhoudt. En dus hoeveel geld er maximaal beschikbaar is om mee te spelen. Klik [hier][1] om naar de tool te gaan.

TIJDSLIMIET

Hiermee stel je in hoeveel tijd je maximaal ingelogd wilt kunnen zijn op TOTO.nl, per dag, week en/of maand. Zo kom je niet in de verleiding om langer door te spelen dan je van plan was. De maximale tijdslimiet is 8 uur per dag, 56 uur per week en 248 uur per maand. Vergeten uit te loggen? Na 15 minuten zonder activiteit word je automatisch uitgelogd.

Tijdslimiet instellen
De tijdslimiet stel je in je account in onder het kopje Verantwoord Spelen. Een verlaging van de tijdslimiet treedt meteen in werking. Een verhoging gaat in na zeven dagen.

WALLETLIMIET

Hiermee stel je in hoeveel geld je maximaal in je wallet kunt hebben. Als je een bedrag wint waarmee het saldo boven het door jou ingestelde bedrag zou uitkomen, wordt de winst automatisch naar je bankrekening overgemaakt. Zo kom je niet in de verleiding om een gewonnen bedrag meteen op te spelen.

Walletlimiet instellen
Het maximale saldo stel je in je account in onder het kopje Verantwoord Spelen. Een verlaging van het maximale saldo treedt meteen in werking. Een verhoging gaat in na zeven dagen.

VERLIESLIMIET

Met een verlieslimiet stel je in welk bedrag je bereid bent te verliezen in een dag, week of maand. Het gaat dan om geld dat je zelf gestort hebt. Winst wordt niet meegeteld. Bij het bereiken van je verlieslimiet kun je niet verder spelen. De verlieslimiet kun je instellen voor sportweddenschappen of voor casino. Wil je een verlieslimiet voor beide? Dan moet je die apart instellen.

Voorbeeld:
Je waardeert je wallet op met 20 euro en stelt een verlieslimiet in van 10 voor TOTO Casino. Als je dan 20 wint, kun je nog 30 verliezen voor je de verlieslimiet hebt bereikt en je uiteindelijk 10 euro van je oorspronkelijk opgewaardeerde 20 hebt verloren.

Verlieslimiet instellen
De verlieslimiet stel je in je account in onder het kopje Verantwoord Spelen. Een verlaging van je limiet treedt meteen in werking. Een verhoging gaat in na zeven dagen.

GOED OM TE WETEN…

De dagelijkse loginlimiet wordt om 00.00 uur gereset (in de zomer om 01:00 uur). De dagelijkse verlies- en stortingslimiet wordt om 02.00 uur gereset (en in de zomer om 03.00 uur). Voor de weeklimieten gebeurt dit de nacht van zondag op maandag, en voor de maandlimieten op de eerste dag van de maand.

WIL JE WETEN HOEVEEL GELD JE KUNT MISSEN?

Het Nibud Persoonlijk Budgetadvies is een tool die laat zien hoeveel geld je per maand ongeveer overhoudt. En dus hoeveel geld er maximal beschikbaar is om mee te spelen. Klik hier om naar de tool te gaan.

DE ANDERE LESSEN

Er zijn nog vele andere manieren om bewuster TOTO te spelen. Bekijk hieronder al onze lessen.

LES 2: PROBEER JE VERLIES NIET TERUG TE WINNEN

Verliezen vindt niemand leuk, maar hoort wel bij het spel. Accepteer je verlies en ga niet opnieuw spelen met als doel om je verloren geld terug te winnen.

LES 3: SPEEL MET KLEINE BEDRAGEN

Met TOTO wordt sport volgen nog leuker en spannender, omdat je weet dat er iets voor je op het spel staat. Ook als je met kleine bedragen speelt. Hetzelfde spelplezier, maar dan met minder risico. Wist je al dat je TOTO kunt spelen vanaf €0,10?

LES 4: SPEEL ALLEEN MET GELD DAT JE KUNT MISSEN

Winst en verlies, het hoort allebei bij TOTO. Ook al denk je nog zo zeker te zijn van je voorspelling, houd er rekening mee dat je je inzet kunt kwijtraken. Dus speel alleen met geld dat je ook daadwerkelijk kunt missen.

WEET WAT JE SPEELT

Zorgeloos spelen begint met inzicht in je eigen gedrag. Daar hebben we bij TOTO verschillende tools voor.

OVERZICHT SPEELGEDRAG

In het Verantwoord Spelen menu van je account kun je onder Speelgedrag in één oogopslag zien wat jij de afgelopen periode hebt gespeeld. Bovenaan kies je de periode waarover je het speelgedrag wilt zien. Via de knop ‘meer cijfers bekijken’ kom je in een overzicht met nog meer gedetailleerde informatie over jouw speelgedrag. Let op: deze informatie wordt straks één keer per dag ververst, dus is niet helemaal actueel.

SESSIE OVERZICHT

In het Verantwoord Spelen menu vind je ook de optie ‘Sessie overzicht’. Hier vind je een actueel overzicht van je huidige speelsessie sinds de laatste keer dat je bent ingelogd: Je ziet o.a. hoeveel je hebt ingezet en of je op winst of verlies staat. Log je uit en weer in, dan begint een nieuwe speelsessie.

BERICHTEN OVER JE SPEELGEDRAG

Heb jij in je ‘Verantwoord spelen-inbox’ een (of meerdere) bericht(en) ontvangen? Die versturen we omdat we willen dat het spelen bij TOTO voor iedereen een spelletje blijft. Soms vragen we je naar je ingestelde limieten te kijken of het overzicht van je speelgedrag. De berichten worden automatisch verstuurd op basis van je speelgedrag.

LES 5: BETAAL REGELMATIG JE SALDO UIT

Doe jezelf een plezier en betaal je saldo uit naar je bankrekening. Dan kun je er wat anders leuks van doen en kom je niet in verleiding om je hele winst weer in te zetten.

VEELGESTELDE VRAGEN: OPWAARDEREN/UITBETALEN

Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over opwaarderen/uitbetalen.

  • Hoe lang duurt het voordat ik mijn uitbetaling ontvang?Je hebt een weddenschap gewonnen, gefeliciteerd! Nu wil je je winst graag uitbetalen. Dit kun je eenvoudig in je account regelen. Je ontvangt het bedrag dan zo snel mogelijk (in het algemeen binnen een uur) op het rekeningnummer dat je bij de registratie hebt ingevuld (controleer dit rekeningnummer altijd voordat je een bedrag uitbetaalt).*
    **Het kan zijn dat een uitbetaling niet direct uitbetaald kan worden vanwege extra (wettelijke) controles die uitgevoerd moeten worden.
  • Waarom duurt het langer dan een uur voordat ik mijn uitbetaling ontvang?Doordat wij kansspelen aanbieden moeten wij voldoen aan de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Hierdoor zijn wij genoodzaakt om soms extra onderzoek te doen voordat we jouw uitbetaling kunnen verwerken. Hoewel we proberen om jouw betaling alsnog snel te verwerken, kan het zijn dat we meer informatie nodig hebben in het kader van dit onderzoek. Indien dit het geval is, vragen wij jou ons te voorzien van aanvullende documentatie. Je krijgt hierover een e-mail met het verzoek in te loggen in je account en het verzochte document aan te leveren. Heb je in je account gekeken of er een upload verzoek klaarstaat voor het aanleveren van de verzochte documentatie?
  • Ik heb mijn uitbetaling na 24 uur nog niet ontvangen, hoe kan dat?Als aanbieder van online kansspelen valt TOTO onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme (Wwft). Hierdoor zijn wij genoodzaakt om soms extra onderzoek te doen naar de herkomst van het geld dat gebruikt wordt voor het spelen van onze kansspelen. Hiervoor vragen wij aanvullende documentatie bij jouw op. Je krijgt hierover een e-mail met het verzoek in te loggen in je account en het verzochte document aan te leveren. Heb je in je account gekeken of er een upload verzoek klaarstaat voor het aanleveren van de verzochte documentatie?
  • Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?Als je een nieuw rekeningnummer wilt toevoegen, moeten wij controleren of deze rekening op jouw naam staat. Je zult dus eerst moeten opwaarderen met dit nieuwe bankrekeningnummer. Deze verschijnt dan vanzelf bij het overzicht in je profiel.
  • Waarom staat er standaard €0,01 cent weergegeven wanneer ik een nieuwe IBAN wil wijzigen?Op het moment dat je een nieuw IBAN wilt wijzigen staat €0,01 cent standaard ingevoerd. Door het uitvoeren van een €0,01 transactie kunnen wij controleren of deze IBAN op jouw naam staat. Na validatie van jouw IBAN verschijnt deze vanzelf bij het overzicht in je profiel.
  • Kan ik ook meer dan €0,01 cent opwaarderen als ik mij IBAN wil wijzigen?Nee, dat is niet mogelijk. Om je IBAN te kunnen valideren voer je een €0,01 transactie uit. Wij kunnen controleren of deze IBAN op jouw naam staat. Na validatie van jouw IBAN verschijnt deze vanzelf bij het overzicht in je profiel.
  • Waarom zie ik mijn gestort €0,01 cent niet terug in mijn wallet?Het gestorte bedrag van €0,01 cent wordt gebruikt om je IBAN te valideren. Deze komt niet terug in je wallet omdat dit geen tegoed is die je kunt inzetten om met onze spellen te spelen. Deze vorm van IBAN verificatie wordt wereldwijd gebruikt.
  • Waarom moet ik allerlei documenten aanleveren?Wij moeten voldoen aan de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Dat betekent dat we in sommige gevallen onderzoek moeten doen naar de herkomst van het geld dat gebruikt wordt voor het spelen van onze kansspelen. Hiervoor vragen wij aanvullende documentatie bij jouw op. De documenten worden als uiterst gevoelig behandeld. Alleen getrainde en geautoriseerde medewerkers zien of verwerken deze gegevens en ze worden zeer veilig opgeslagen.
  • Waarom willen jullie mijn bankafschrift of energierekening zien?Wij moeten volgens de wet vaststellen dat je in Nederland woont. Dat doen we door bij jou een bewijs van adres op te vragen. Daarvoor zijn rekeningen van je energiemaatschappij of brieven van een overheidsinstantie vaak het beste.
  • Wat is de Wwft?De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme terrorisme (Wwft) is een Nederlandse wetgeving op basis waarvan bedrijven die veel of gevoelige transacties verwerken moeten voorkomen dat er sprake is van witwassen of het financieren van terrorisme. Dit wordt gedaan door verschillende analyses uit te voeren op de transacties die plaatsvinden via deze bedrijven. Soms is het nodig om nadere informatie van klanten of spelers te ontvangen zodat inzichtelijk wordt wat de herkomst van het gebruikte geld is. Bedrijven die moeten voldoen aan de Wwft zijn onder andere banken, notarissen, financiële verwerkers, landgebonden casino’s en online kansspelaanbieders.
  • Waarom zie ik Trustly op mijn rekeningafschrift en geen TOTO Online BV?Wij willen onze spelers graag zo snel mogelijk uitbetalen. De normale Nederlandse banken kunnen dit nog niet voor de transacties die wij verwerken. Hierdoor zijn wij een samenwerking aangegaan met Trustly. Zij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk het geld op je rekening hebt. Bij de uitbetalingen die worden uitgevoerd zie je voortaan “Trustly” staan in plaats van “TOTO Online BV”.
  • Ik heb geld overgemaakt van mijn account naar mijn rekening. Wanneer ontvang ik mijn geld?Je ontvangt het bedrag zo snel mogelijk (in het algemeen binnen een uur) op het rekeningnummer dat je bij de registratie hebt ingevuld (controleer dit rekeningnummer altijd voordat je een bedrag uitbetaalt).*
    *Het kan zijn dat een uitbetaling niet direct uitbetaald kan worden vanwege extra (wettelijke) controles die uitgevoerd moeten worden.
  • Ik zie twee verschillende referenties op mijn bankafschrift staan, wat is het verschil?We maken gebruik van 2 verschillende payment service providers voor ons betaalverkeer. Voor het verwerken van stortingen maken we gebruik van de betaalservice van Buckaroo. Stortingen worden in jouw transactie-overzicht voorzien van de naam “TOTO Online BV”. Uitbetalingen worden daarentegen op jouw transactie-voorzien van de naam “Trustly”. Door gebruik te maken van “Trustly” kunnen wij zorgen dat uitbetalingen zo snel mogelijk worden uitbetaald op het rekeningnummer dat je bij de registratie hebt ingevuld (controleer dit rekeningnummer altijd voordat je een bedrag uitbetaalt). Dit zal in het algemeen binnen een uur gebeuren.*
    *Het kan zijn dat een uitbetaling niet direct uitbetaald kan worden vanwege extra (wettelijke) controles die uitgevoerd moeten worden.
  • Ik heb geld gestort vanaf een andere bankrekening. Wat nu?Sinds 1 februari kunnen wij alleen betalingen verwerken van de bankrekening die op je eigen naam staat. Stortingen van een bankrekening die niet op eigen naam staan, worden automatisch teruggestort op je rekening. Dat gebeurt binnen drie dagen.
  • Waarom kan ik geen geld storten in mijn wallet?Geld in je wallet storten kan alleen van het bankrekeningnummer dat op je eigen naam staat.
  • Welke betaalmogelijkheden zijn er?Om met TOTO mee te kunnen spelen, moet je saldo in je wallet hebben staan. Dit kun je opwaarderen met iDEAL. Geld storten in je wallet kan alleen met een bankrekeningnummer dat op je eigen naam staat. Is jouw bank niet aangesloten bij iDEAL, maar heb je wel een IBAN uit één van de SEPA-landen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
  • Kan ik met een buitenlands rekeningnummer, creditcard of gezamenlijke rekening geld storten op het account?Op dit moment is het (nog) niet mogelijk om met een buitenlands rekeningnummer of creditcard geld te storten. Met een gezamenlijke rekening is het mogelijk het rekeningnummer één keer te registeren. Het is dus niet mogelijk dat jouw partner hetzelfde gezamenlijke rekeningnummer gebruikt.
  • Ik heb een bedrag gewonnen, maar die staat nog niet in mijn wallet. Hoe kan dat?Wanneer je een bedrag wint waarmee je boven je wallet-limiet uit komt, wordt het gewonnen bedrag automatisch gestort naar de bankrekening die bij ons bekend is. Je kan dit zelf nakijken door in je profiel naar ’transacties’ te gaan.

ALTIJD ZELF IN CONTROLE

Als TOTO-speler kun je op allerlei manieren zorgen dat jouw speelgedrag binnen je vooraf gestelde grenzen blijft. In tijd en geld. Jij zit zelf achter het stuur, dus hou die controle!

ALTIJD ZELF IN CONTROLE

TOTO geeft jou inzicht in je eigen speelgedrag en tegelijk de instrumenten om de controle te nemen en te houden. Speelt wel zo relaxed, toch.

LIMIETEN

Door limieten in te stellen stem je eenvoudig je speelgedrag af op je wensen en je budget. Deze limieten hebben we en zo stel je ze goed in voor jouw situatie.

WEET HOE JE SPEELT

Zorgeloos spelen begint met inzicht in je eigen gedrag. Daar hebben we bij TOTO verschillende tools voor.

TOE AAN EEN BREAK?

Een pauze inlassen is soms een goed idee. En om niet in de verleiding te komen om toch weer te gaan spelen, hebben wij voor jou een stok achter de deur. Je kunt casino en/of sport tijdelijk blokkeren voor een periode tot 6 maanden, of jezelf voor een langere tijd uitsluiten van het hele TOTO-aanbod. Dit doe je allemaal in je account onder ‘Verantwoord spelen – Zelfuitsluiting’

Tijdelijk blokkeren
Tijdelijk blokkeren stel je in je account in onder het kopje ‘Verantwoord Spelen’. Je kiest een periode per categorie (TOTO Casino of TOTO Sport). Je kunt dus ook per categorie een andere einddatum kiezen.

Zelfuitsluiting
Met de optie ‘Zelfuitsluiting’ blokkeer je voor minimaal zes maanden je toegang tot TOTO Casino en Sport. Let op: als je zelfuitsluiting inschakelt, kun je dat niet meer terugdraaien. Na zes maanden kun je bij onze klantenservice een aanvraag indienen om de zelfuitsluiting ongedaan te maken.

CRUKS
Door je in te schrijven in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (CRUKS) sluit je jezelf voor minimaal zes maanden uit van het volledige legale aanbod van risicovolle kansspelen: online casino’s en sportweddenschappen, fysieke casino’s en automatenhallen.

Gratis blokkeersoftware: Gamban
Als je moeite hebt om je speelgedrag in de hand te houden, kan het helpen om op je telefoon, tablet en/of laptop blokkeersoftware te installeren. Deze software blokkeert alle sites waar je kunt gokken. Niet alleen legaal Nederlands aanbod, maar ook buitenlandse sites en aan gokken verwante producten zoals crypto-trading. TOTO biedt je een gratis licentie aan voor deze software van Gamban. Via deze website kun je Gamban installeren.

Professionele hulp
Behoefte aan hulp van een professional? Wij verwijzen je graag door naar diverse hulporganisaties die jou kunnen ondersteunen. Bezoek onze pagina ‘Ik wil hulp’ voor meer informatie.

MAAK JIJ JE WEL EENS ZORGEN OVER JE SPEELGEDRAG?

Gokken is niet zonder risico’s

Er zitten risico’s verbonden aan gokken. De meeste mensen weten dat, maar toch is soms de verleiding (te) groot en loopt het ‘wagen van een gokje’ uit de hand.

Bij TOTO vinden we het belangrijk dat meespelen onschuldig blijft. Daarom vinden we het ook belangrijk om jou te vertellen welke signalen duiden op een mogelijk gokprobleem. Bij jezelf, maar ook bij iemand in je omgeving.

BELANGRIJKE SIGNALEN

Hieronder vind je signalen die kunnen duiden op een mogelijk gokprobleem. Heb je er het afgelopen jaar vier van ervaren, dan is het aan te raden om hulp te zoeken.

  • Je moet met steeds meer geld gokken om hetzelfde gevoel te krijgen;
  • Je voelt je rusteloos en prikkelbaar wanneer je probeert om minder te gokken of te stoppen met gokken;
  • Je hebt al eens geprobeerd om te stoppen met gokken of minder te gaan gokken, maar dat is niet gelukt;
  • Je denkt veel aan gokken (je hebt bijvoorbeeld levendige herinneringen aan gokken, bent in gedachten aan het plannen wanneer je weer kan gokken, of denkt aan manieren om aan geld te komen om te kunnen gokken);
  • Je hebt behoefte om te gokken wanneer je je onprettig voelt, zoals wanneer je je zorgen maakt, gestrest bent of je somber voelt;
  • Wanneer je geld hebt verloren bij het gokken, kom je binnen een aantal dagen weer terug om het verloren geld terug te winnen;
  • Je liegt tegen anderen over wanneer, hoe vaak en met hoeveel geld je gokt;
  • Je relaties, sociale contacten, werk en/of opleiding lijden onder het gokken;
  • Je hebt geld van anderen nodig om te kunnen gokken of schulden door het gokken te kunnen betalen, of je gebruikt veel van je spaargeld voor het gokken.

Merk jij bij jezelf, of bij iemand in je omgeving meerdere van bovenstaande signalen op? Onderneem dan dus actie!

WAT KUN JE DOEN?

  • Informeer je naasten over waar je tegenaan loopt en verlaag je limieten samen met iemand anders zodat diegene regelmatig kan controleren of je je aan de afspraken houdt. Lukt dat toch niet, dan is het verstandig je uit te schrijven en (professionele) hulp te zoeken.
  • Je kunt jezelf uitsluiten bij TOTO en/of andere aanbieders. Klik hier om je uit te sluiten bij TOTO.
  • Je kunt jezelf uitsluiten bij alle vergunde aanbieders/aanbieders met een vergunning door je aan te melden bij Cruks/Gokstop.
  • Je kunt contact opnemen met Loket Kansspel, zij kunnen je doorverbinden met een hulpinstantie die bij jou past.

Kijk voor meer informatie op onze pagina ’Ik wil hulp’.

WAT VOOR SPELER BEN JIJ?

Benieuwd naar de rol van kansspelen in jouw leven? Beantwoord 9 vragen en kom erachter! De test is anoniem en kun je zo vaak invullen als je wilt.

MAAK JE JE ZORGEN OVER EEN ANDER?

Maak je je zorgen over iemand in je omgeving of wil je meer informatie over hoe je je naasten kan ondersteunen? Op Loketkansspel vind je meer informatie over wat jij kan doen.

EEN VERANTWOORD AANBOD

ONS BELEID

Om onze spelers te beschermen tegen risico’s van online kansspelen hebben we een preventiebeleid opgesteld. Hierin vind je meer informatie over al onze maatregelen voor een veilig en verantwoord aanbod.

VERSLAVINGSPREVENTIEBELEID

Meespelen met TOTO moet op een veilige en verantwoorde manier gebeuren, het mag nooit ten koste gaan van het plezier. Het is dan ook één van onze hoofddoelstellingen dat spelers op een verantwoorde manier deelnemen aan onze kansspelen. Lees hier meer over het preventiebeleid van TOTO Sport en TOTO Casino.

TOTO richt zich op meerderjarige spelers die willen meespelen aan onze kansspelen, zonder dat dit negatieve invloed heeft op hun financiële situatie en sociale omgeving.

Recreatieve speler
De meeste TOTO spelers zijn recreatieve spelers, die zo nu en dan meedoen en voor hun plezier spelen. Ze weten wat ze maximaal willen en kunnen besteden en hebben dit onder controle. Ze snappen goed dat verliezen nu eenmaal bij het spel hoort en kennen hun grenzen, zowel qua tijd als financieel.

Risicospeler
Een risicospeler loopt kans om de controle te verliezen. Degene speelt (soms) met hoge bedragen, waardoor hij of zij in financiële problemen kan komen. Ook het steeds vaker spelen of op afwijkende tijdstippen spelen kan wijzen op risicovol speelgedrag. Risicospelers willen vaak hun status verhogen met meer geld, hebben het idee dat financiële problemen opgelost kunnen worden met gokken en hebben geen realistische verwachtingen (meer) van hun winkans.

Probleemspeler
Uit het gedrag van een probleemspeler blijkt dat degene mogelijk een probleem heeft, of aan het ontwikkelen is. Het kan gaan om het spelen met (zeer) hoge bedragen per keer, of in totaal veel geld in een bepaalde periode inleggen of verliezen, zodat hij/zij in de financiële of sociale problemen raakt. Ook kan hier sprake van zijn wanneer iemand zoveel tijd besteedt aan het spelen, dat dit voor sociale of privéproblemen zorgt.

Zelftest
Spelers kunnen een anonieme zelftest doen om erachter te komen wat voor type speler degene is. Aan de hand van 9 vragen vertellen we meer over het speelgedrag. Doe hier de zelftest

RISICOVOL SPEELGEDRAG

Kansspelen met een (zeer) korte tijd tussen de inzet en uitkomst, hebben meer kans op risicovol speelgedrag of verslaving dan kansspelen waarbij deze tijd langer is. Online sportweddenschappen en casinospellen zijn risicovoller dan bijvoorbeeld loterijen. Dat heeft te maken met de dynamiek van de spellen en de veelal korte tijd tussen het moment van inzet, de uitslag en uitbetaling van een gewonnen prijs en de mogelijkheid om opnieuw in te zetten.

We willen problematisch speelgedrag voorkomen door spelers te informeren over mogelijke risico’s van onze spellen. Door inzicht te geven in het eigen speelgedrag kunnen spelers actie ondernemen wanneer dit nodig is.

REGISTRATIEPROCES

Om te voorkomen dat minderjarigen meedoen met onze spellen en om er zeker van zijn dat een speler is wie hij zegt dat hij/zij is, hebben we een uitgebreid, geautomatiseerd registratieproces. Wettelijk is bepaald dat een speler bij registratie naast persoonsgegevens zoals naam, adres, telefoonnummer en geboortedatum, ook het unieke burgerservicenummer (BSN) opgeeft. Wij sturen dan een verzoek naar de Kansspelautoriteit om te controleren of dit nummer bij de opgegeven persoonsgegevens hoort en of de speler niet is opgenomen in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (CRUKS). Vervolgens verwijderen we het BSN uit onze registratie en database. Je BSN wordt dus niet door ons bewaard of opgeslagen. Na succesvolle identificatie krijgt de speler een account, dat met een zelfgekozen wachtwoord wordt beveiligd.

SPEELLIMIETEN

Voordat een speler geld kan storten op zijn account en kan meespelen, moeten er eerst speellimieten worden ingesteld. Dit is om de speler na te laten denken over het eigen speelgedrag en de grenzen. Tijdens het registreren geven we spelers al informatie over het realistisch instellen van limieten. Het is ook mogelijk om een verlieslimiet per periode in te stellen. Jongvolwassenen van 18 t/m 23 jaar kunnen maximaal €400 per maand verliezen. Uiteraard kunnen zij ook een beperktere verlieslimiet instellen.

SPEELGEDRAG

We willen dat spelers inzicht in en controle hebben over hun speelgedrag. Dit doen we door hen te informeren en mogelijkheden te bieden om het speelgedrag te beperken. In het TOTO account zit een spelersdashboard met, naast veel informatie die inzicht geeft over het speelgedrag, de optie om speellimieten aan te passen of andere beperkingen in te stellen.

ZELFUITSLUITING

Het kan voor spelers soms nodig zijn om een pauze te nemen of zichzelf uit zelfbescherming voor korte of langere periode uit te sluiten van het spelen van (een deel van) onze spellen. Spelers kunnen kiezen uit een time-out periode tot zes maanden of voor zelfuitsluiting voor een periode van zes maanden of langer.

RISICO- OF PROBLEEMSPELER HERKENNEN

TOTO is wettelijk verplicht om het speelgedrag van alle spelers te registreren en te analyseren op tekenen die kunnen wijzen op risico’s. Hiervoor wordt software gebruikt die analyseert of spelers meer kans lopen om in problemen te komen. Er wordt bijvoorbeeld gelet op:

  • Hoe vaak heeft een speler geld gestort?
  • Hoeveel heeft een speler ingezet?
  • Hoeveel heeft een speler verloren?
  • Hoe vaak past een speler zijn/haar limieten aan?
  • Probeert een speler zijn verliezen direct terug te winnen?

Spelers die mogelijk een verhoogd risico hebben, worden door de afdeling Responsible Gaming geanalyseerd. Ook afwijkend gedrag in het opwaarderen of uitbetalen van geld of in het contact met de Klantenservice behoort tot gedrag dat kan wijzen op achterliggende problemen. De afdeling Responsible Gaming werkt dan ook nauw samen met de afdelingen Fraud and Payments en Klantenservice. Fraud and Payments analyseert financiële transacties en kan de afdeling Responsible Gaming wijzen op afwijkende patronen.

Als spelers veelvuldig contact zoeken met de Klantenservice en geïrriteerd of boos reageren, kan dit wijzen op problematisch speelgedrag. Klantenservicemedewerkers zijn getraind in het herkennen van deze signalen en het in gesprek gaan met spelers over hun speelgedrag. In de cursus verslavingspreventie is er bijzondere aandacht voor telefonische ‘interventiegesprekken’ die door een aantal medewerkers binnen de Klantenservice worden gevoerd.

MOGELIJKE BEPERKINGEN

Spelers die risicovol of problematisch speelgedrag vertonen, stimuleren we om over hun speelgedrag na te denken en actie te ondernemen. Soms moeten spelers ook tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Bij spelers met een hoog risiconiveau wordt altijd ingegrepen. Dat kan op verschillende manieren:

  • Een e-mail en/of inbox message waarin zorg wordt geuit over het afwijkende speelgedrag en met concrete tips voor verantwoorde deelname (limieten aanscherpen, zelftest invullen, periode van zelfuitsluiting instellen)
  • Een telefoongesprek met een getrainde medewerker, om te weten te komen hoe het met de speler gaat: vormt het speelgedrag een risico voor de speler zelf of zijn omgeving? Ook wordt gesproken over het speelgedrag en wat er kan gebeuren als zijn/haar gedrag niet wordt aangepast.
  • Een opgelegde beperking die de speler niet zelf kan veranderen. Bijvoorbeeld een lagere speellimiet of een bepaalde periode niet mogen spelen.
  • Een (tijdelijke) schorsing. Bij aanhoudend hoog risico speelgedrag mag de speler een periode niet spelen.
  • Een schorsing in combinatie met een onderzoek of een speler in CRUKS moet worden opgenomen voor een periode van zes maanden.

GERICHTE MARKETING EN BONUSSEN

TOTO stimuleert spelers om hun speelgedrag recreatief en daarmee verantwoord te houden. Spelers met een hoog risiconiveau sluiten we uit van gerichte marketinguitingen of bonusaanbiedingen. Uiteraard kunnen alle spelers aangeven dat dat zij geen gerichte marketing willen ontvangen. Dit kunnen zij zelf instellen in hun account of via de Klantenservice. Spelers die zichzelf voor een periode uitsluiten, worden dan niet benaderd met gerichte marketinguitingen. Langdurige zelfuitsluiting wordt beschouwd als een aanwijzing van mogelijke problemen bij het spelen. Daarom worden spelers die hiervan gebruikmaken uitgesloten van alle gerichte marketing.

KWETSBARE GROEPEN

Naast extra aandacht voor (potentiële) risico- en probleemspelers, neemt TOTO ook maatregelen om een aantal andere kwetsbare groepen te beschermen.

Minderjarigen
Bij de wet is verboden dat personen onder de 18 jaar deelnemen aan kansspelen. Minderjarigen maken vanwege een nog onvolledige ontwikkeling van hun hersenen een onrealistische inschatting van hun winkansen. Toch kunnen kansspelen een bepaalde aantrekkingskracht hebben op jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Bij registratie worden via het opgegeven burgerservicenummer de persoonsgegevens gecontroleerd, waaronder de geboortedatum. Bij twijfel wordt een kopie van het legitimatiebewijs opgevraagd.

Jongvolwassenen (18 t/m 23 jaar)
Uit onderzoek is gebleken dat jongvolwassenen een groter risico lopen om problematisch speelgedrag te ontwikkelen. We maken daardoor geen reclame expliciet gericht op jongvolwassenen, maar richten ons op 24 jaar en ouder. Voor jongvolwassenen geldt een maximaal verlieslimiet van €400 per maand. Het speelgedrag wordt ook extra in de gaten gehouden bij deze groep.

Overige kwetsbare groepen
Tijdens telefonische interventiegesprekken proberen we een beter beeld te krijgen van de situatie van de speler en de impact van deelname op de speler. Hierbij wordt extra gelet op een aantal groepen spelers, die in het bijzonder kwetsbaar zijn voor de risico’s van kansspelen:

  • Spelers met een lage sociaaleconomische status
  • Laaggeletterden
  • Spelers met een beperkte kennis van de Nederlandse taal
  • Spelers op hoge leeftijd
  • Spelers met een verstandelijke beperking

RISICOANALYSE

Nieuwe spellen of spelopties worden getoetst op mogelijke negatieve effecten met een risicoanalyse. Hierdoor kan worden bepaald in welke mate het spel risicovolle eigenschappen heeft voor spelers die vatbaarder zijn voor het ontwikkelen van een kansspelverslaving. Bij een (zeer) hoge score worden maatregelen genomen. Je kunt dan denken aan minder promotie of geen bonussen voor deze spellen aanbieden.

CONTROLE BIJ REGISTRATIE

Nieuwe TOTO-spelers moeten tijdens het registratieproces een aantal stappen doorlopen zodat we zeker zijn van iemands identiteit. Dit is wettelijk bepaald en nodig om spelers goed te kunnen beschermen. Tijdens de registratie wordt – naast persoonsgegevens – het volgende gevraagd:

  • je Burger Service Nummer (BSN, wordt eenmalig gebruikt voor een controle, deze slaan we niet op!)
  • het uploaden van een geldig identiteitsbewijs
  • een iDIN gegevenscheck via je bank (er wordt geen geld afgeschreven!)

KEUZE IN AANBOD SPORTWEDDENSCHAPPEN

We willen Nederland gezonder en gelukkiger maken. We investeren jaarlijks miljoenen in de Nederlandse sport en in 18 andere goede doelen op het gebied van gezondheid en beweging. We zijn er dus voor en door de sport. Dat betekent ook dat wij het belangrijk vinden om de integriteit en betrouwbaarheid van de sport te bewaken.

Bij onze keuze om bepaalde wedstrijden en competities wel of niet aan te bieden, letten we op veel verschillende aspecten om een gegronde afweging te maken of dit verantwoord is vanuit het oogpunt van integriteit en betrouwbaarheid van de betreffende sport of sporter(s). Enkele aspecten daarvan zijn:

  • is de sport financieel gezond?
  • zijn er beïnvloedbare wedopties?
  • kunnen we beïnvloedbare wedopties uitsluiten?

Op basis van deze en vele andere indicatoren maken we een afweging of het verantwoord is om een bepaalde sportweddenschap aan te bieden.

Hoewel we begrijpen dat het soms teleurstellend is dat we een bepaalde weddenschap of wedstrijd niet aanbieden, staat de integriteit en de betrouwbaarheid van de sport bij ons bovenaan.

De inleg op de door ons aangeboden sportwedden wordt voortdurend gemonitord; wanneer we hier onregelmatigheden in constateren, nemen we maatregelen en melden we dit bij betrokken instanties en organiserende sportbonden.

VERTEGENWOORDIGER VERSLAVINGSPREVENTIE

Nederlandse Loterij heeft Willemijn Vorderman aangewezen als vertegenwoordiger verslavingspreventie ten behoeve van het aanbod van kansspelen op afstand door Toto Online B.V. Zij is door het bestuur van Nederlandse Loterij gevolmachtigd tot het uitoefenen van deze rol en de daarbij behorende bevoegdheden zijn hiertoe aan haar toegekend.

Willemijn Vorderman is over dit onderwerp bereikbaar voor de Kansspelautoriteit en andere in Nederland werkzame organisaties op het gebied van kansspelverslaving via [email protected].

Daarnaast kunnen onderzoeksinstellingen die aan Nederlandse Loterij een verzoek tot verstrekking van gegevens ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek naar kansspelverslaving willen doen, dit e-mailadres gebruiken om hun verzoek in te dienen.

Let op: dit e-mailadres is alleen ten behoeve van bovengenoemde organisaties en instellingen. Berichten die hier niet aan voldoen worden niet in behandeling genomen en dus ook niet beantwoord. Consumenten kunnen hier terecht met vragen en opmerkingen.

LOKET KANSSPEL

Dit is het officiële landelijke loket voor informatie over (anonieme) hulp bij gokproblemen. Vind hier de hulpinstanties bij jou in de regio. Het Loket Kansspel is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar.

TOTO RUGDEKKING

Met ingang van het seizoen 2022/2023 introduceerde TOTO in samenwerking met de partnerclubs TOTO Rugdekking. Dat is een programma om meespelen met TOTO leuk te houden en de risico’s van gokken bespreekbaar te maken.

Met TOTO Rugdekking willen wij samen met Feyenoord, PSV, FC Twente, FC Utrecht, FC Groningen, Willem II, RKC Waalwijk, sc Heerenveen en Sparta via diverse activiteiten bijdragen aan een veilige spelomgeving voor deelnemers aan sportweddenschappen. Rugdekking geeft niet alleen informatie, maar voorziet ook concrete tips en tools door middel van bijvoorbeeld kennissessies onder de noemer Responsible Gaming. Op die manier wordt niet alleen meer bewustwording gecreëerd onder deelnemers aan sportweddenschappen over wat verantwoord speelgedrag is, maar kunnen mensen ook inschatten wanneer het niet goed dreigt te gaan bij anderen – en indien nodig ingrijpen. Meespelen moet namelijk leuk blijven voor iedereen.